28.02.2023

General Motors on valinnut Qt:n merkittävään rooliin ajoneuvojensa ohjelmistovetoisessa kehitystyössä

Espoo – 28. helmikuuta 2023 - Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on solminut toimittajasopimuksen General Motorsin (GM) (NYSE: GM) kanssa autovalmistajan siirtyessä kohti ajoneuvojen ohjelmistovetoista kehitystyötä. Qt:n monialustaisten käyttöliittymien kehitystyökalujen ja -ympäristön avulla GM voi suunnitella, kehittää ja testata yhtenäisesti ajoneuvojensa digitaalisia käyttöliittymiä, ja ottaa ne käyttöön kaikilla kokoonpanolinjoillaan ja eri tuotemerkeissä.

Hyödyntämällä Qt:n koko tuotevalikoimaa suunnittelu- ja kehitystyökaluista testaus- ja laadunvarmistustyökaluihin voidaan parantaa tuotekehityksen tehokkuutta, vapauttaa kehittäjien aikaa lisäarvoa tuottavien ominaisuuksien suunnitteluun ja nopeuttaa tuotteiden tuomista markkinoille. GM saa käyttöönsä Qt:n kustomoitavat ja alustariippumattomat suunnitteluominaisuudet, helpon yhdistettävyyden muihin graafisen suunnittelun työkaluihin, suorituskyvyn suhteen optimoidut reaaliaikaiset 2D- ja 3D-grafiikat sekä saman koodipohjan eri alustoille. GM:n tavoitteena on mullistaa autojen käyttäjäkokemus ja yhdistää siihen kuluttajien digitaalinen maailma. Yhteistyö Qt:n kanssa auttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa. Kuljettajille ja matkustajille voidaan näin tarjota parempia käyttökokemuksia, joita voidaan kätevästi personoida ja päivittää, ja samalla vähentää tarvetta hankkia lisää laitteistoja.

"Yhteistyön myötä Qt:n markkinajohtajan asema modernien käyttökokemusten suunnittelussa ja kehittämisessä vahvistuu entisestään", sanoo toimitusjohtaja Juha Varelius Qt Groupilta. "GM pyrkii määrittelemään autoalan tulevaisuuden uudelleen. Kun autoja päästään kehittämään ohjelmistovetoisesti, autovalmistajat pystyvät tarjoamaan asiakkailleen aivan uudenlaisia elämyksiä.”

Osana ohjelmistovetoisen kehitystyön strategiaa GM julkaisee myöhemmin vuoden 2023 aikana Ultifi-ohjelmistoalustan, joka mahdollistaa ajoneuvoille jatkuvat langattomat ohjelmistopäivitykset ja muita lisähyötyjä. Qt:n teknologian käyttäminen Ultifin seuraavissa versioissa auttaa GM:ää toteuttamaan suunnitelmansa skaalautuvasti ja tehokkaasti koko tuoteportfoliossaan.

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali ohjelmistoyritys, jonka teknologioihin luottavat alojensa johtavat yritykset ja yli 1,5 miljoonaa kehittäjää ympäri maailman kehittäessään käyttäjien rakastamia sovelluksia ja älylaitteita. Autamme asiakkaitamme parantamaan tuottavuutta koko tuotekehitysprosessin läpi käyttöliittymäsuunnittelusta ja ohjelmistokehityksestä laadunvarmistukseen ja tuotantoon. Asiakkaamme toimivat yli 70 eri alalla yli 180 maassa. Qt Group työllistää noin 700 ammattilaista, ja sen liikevaihto oli 155,3 miljoonaa euroa vuonna 2022. Lue lisää osoitteessa: qt.io.