23.01.2017

Nopeammin, kevyemmin, tehokkaammin - Qt 5.8 esittelyssä

Qt pudottaa painoa

Qt Lite sisältää kehittäjälle kattavan työkalupakin, joka laajentaa Qt:n kehityskirjastoja ja parantaa sekä nopeutta että suorituskykyä. Sovelluksesi muistinkäyttö voi Qt Liten myötä vähentyä jopa 60% ja käynnistysajan parantamiseen on kokonaan uusi järjestelmä, joka sallii kehittäjän valita vain tarvittavat ominaisuudet projektiinsa. Qt Lite mahdollistaa Qt:n asentamisen entistä useampiin laitteisiin, mukaan lukien puettava elektroniikka ja muut pienitehoiset esineiden internet laitteet. Qt Liten keskeisimmät ominaisuudet ovat:

• Nopea käynnistysaika
  • Pieni muistinkäyttö
  • Uusi ominaisuuksien valintajärjestelmä
  • Uusi graafinen työkalu valintojen tekemiseen
  • Joustava kehitysprosessi
  • Ei vaadi OpenGL kirjastoja
  • Entistä laajempi laitetuki

Qt Lite mahdollistaa Qt:n räätälöinnin pienemmäksi, nopeammaksi ja luotettavammaksi. Qt Lite tuo Qt:n konfiguroinnin jokaisen kehittäjän ulottuville Lisätietoja englanniksi

Luo sulavia käyttöliittymiä laitteisiisi Wayland teknologian avulla

Nykyaikaisissa sulautettujen järjestelmien kehityksessä käyttöliittymän merkitys on kasvanut keskeiseksi kilpailueduksi. Qt 5.8 mahdollistaa useiden prosessien käyttämisen käyttöliittymän kehityksessä. Useiden prosessien käyttö mahdollistaa laitteen käyttöliittymän jakamisen erillisiin kokonaisuuksiin turvallisuuden, käytettävyyden ja kehitystyön kannalta. Lisäksi Qt tukee Wayland näyttöjärjestelmää, jonka avulla käyttöliittymä saadaan esitettyä sulavasti ja tehokkaasti käyttäjälle. Wayland on uusinta teknologiaa, ja mahdollistaa näytön eri osien käyttämisen ja päivittämisen toisista osista riippumatta. Qt ja Wayland yhdessä nopeuttavat sulautettujen järjestelmien kehittämistä ja takaavat paremman käyttökokemuksen niin kehittäjille kuin loppukäyttäjillekin.

Qt 5.8 mukana tulee Qt Wayland Compositor API, rajapinta jonka avulla kehittäjä voi muokata itselleen sopivan Wayland näyttöjörjestelmän. Qt antaa kehittäjälle kaikki työkalut muokata sopiva käyttökokemus QML kielen avulla, samalla kuitenkin mahdollistaen C++ kehityksen tarjoaman tehokkuuden. Qt Wayland Compositor tarjoaa myös seuraavia etuja:

• Useita näyttöjä käyttävien laitteiden luonti on entistä helpompaa
  • Rajapinnat mahdollistavat tuotteen tekemisen pienemmällä koodimäärällä
  • Wayland laajennusten kirjoittaminen helpottuu Qt Wayland Compositor APIn avulla. Esimerkiksi laiteen näytön voi helposti vaihtaa yö-asetukselle
  • Valmiiksi tehty tuki erilaisille näyttöjärjestelmille, kuten XDG shell, WL shell ja IVI sovelluksille, mahdollistaa Qt sovelluksen helpon yhdistämisen esimerkiksi ajoneuvojärjestelmissä.

Eikä siinä vielä kaikki!

Qt 5.8 tuo myös seuraavat uudet ominaisuudet ulottuvillesi:

•  Qt Serial Bus API tarjoaa helpot liittymät sarjaportti-pohjaisiin viestiväyliin
  •  Qt text-to-speech tarjoaa rajapinnat puhesyntetisaattoreille, tarjoten mahdollisuuden puhekäyttöliittymiin
  •  Qt Network Authentication Module tarjoaa tunnistusprotokollat kolmannen osapuolen verkkopalveluihin, kuten pilvipalveluihin
  •  Qt SCXML tuo tilakoneiden graafisen muokkaamisen Qt ohjelmoijille

Lars Knoll, The Qt Company CTO ja Qt Project Chief Maintainer tiivistää Qt 5.8 julkaisun seuraavasti: “Qt 5.8 on fantastinen julkaisu, joka tarjoaa merkittäviä parannuksia ja paljon uutta toiminnallisuutta verrattuna edellisiin julkaisuihin.”

Lue lisätietoja Qt 5.8 julkaisusta täällä (englanniksi).

Qt Group Oyj

Qt Group Oyj kehittää, tuotteistaa ja lisensoi Qt-teknologiaan pohjautuvia ohjelmistokehitystyökaluja sekä kaupallisin että avoimen lähdekoodin lisenssein. Qt:n teknologiaa käyttää yli miljoona ohjelmistokehittäjää maailmanlaajuisesti. Qt:n avulla kehitetään monialustaisia sovelluksia ja graafisia käyttöliittymiä pöytäkoneisiin, sulautettuihin järjestelmiin ja mobiililaitteisiin. Qt:n teknologia on käytössä yli 70 toimialalla, ja miljoonissa laitteissa ja sovelluksissa esimerkiksi kulutuselektroniikan, autoteollisuuden, lentokoneteollisuuden ja teollisuusautomaation aloilla. Qt toimii Suomessa, Norjassa, Saksassa, USA:ssa, Venäjällä, Kiinassa, Japanissa ja Koreassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli noin 27 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on yli 200 henkilöä. Yhtiön pääkonttori on Espoossa ja se on listattuna Nasdaq Helsingin pörssissä. http://qt.io