16.01.2024

Qt Group ja Infineon yhteistyöhön mikro-ohjainten käyttöliittymien kehittämisessä

Espoo, 16. tammikuuta 2024 - Qt Group (Nasdaq, Helsinki: QTCOM) on aloittanut yhteistyön maailman johtavan autoteollisuuden puolijohdetoimittajan Infineon Technologies AG:n (FSE: IFX/OTCQX: IFNNY) kanssa. Yhteistyön myötä Infineonin grafiikkatuetut  TRAVEO™ T2G Cluster -mikro-ohjaimet ovat nyt saatavilla Qt:n kevyen ja suorituskykyisen kehitysympäristön ja helppokäyttöisten kehittäjätyökalujen kanssa. Uusi ratkaisu mahdollistaa entistä tehokkaamman graafisten käyttöliittymien (GUI) kehitystyön.

Modernit mikro-ohjaimet ovat käytännössä pieniä itsenäisiä tietokoneita, joilla on erinomaiset graafiset kyvykkyydet. Niiden ansiosta myös pienikokoisiin laitteisiin pystytään rakentamaan visuaalisia käyttöliittymiä ja samalla saavuttamaan kustannussäästöjä ja aiempaa pienempi virrankulutus. Niitä käytetään yhä enemmän sovelluksissa, joissa vaaditaan viiveetöntä käynnistystä, pientä fyysistä jalanjälkeä ja kustannustehokasta, reaaliaikaista prosessointia. Mikro-ohjaimet sopivat erityisesti ajoneuvojen ja moottoripyörien mittaristoihin, rakennuskoneisiin, teollisuuden ja lääketieteen sovelluksiin sekä useihin muihin käyttötarkoituksiin.

Infineon TRAVEO™ T2G MCU -mikro-ohjaimet sopivat kaikkiin edellä mainittuihin käyttötarkoituksiin, ja TRAVEO™ T2G Cluster -tuoteperhe tukee graafisia käyttöliittymiä korkealla kuvataajuudella aina täyteen HD-tarkkuuteen asti. Integroimalla Qt for MCUs -teknologian suoraan mikro-ohjaimiinsa Infineon voi nyt toimittaa älykkään grafiikkateknologiansa seuraavilla keskeisillä eduilla:

Jopa 5 kertaa tehokkaampi muistinkäyttö verrattuna markkinoiden keskimääräiseen muistinkäyttöön

Jopa 2 kertaa nopeampi käynnistysaika verrattuna markkinoiden keskimääräiseen käynnistysaikaan

Jopa 50 % lyhyempi aika tuotteen tuomisessa markkinoille, suunnittelusta tuotantoon

“Kansainvälinen puolijohdemarkkina on erittäin kilpailtu”, sanoo Toni Paila, Director Qt for MCUs, Qt Groupilta. “Valmistajat ympäri maailmaa etsivät jatkuvasti tapoja saada tuotteensa markkinoille mahdollisimman nopeasti. Tätä edistää se, että mikro-ohjainten kehityssyklit lyhenevät koko ajan. Lisäksi mikro-ohjaimet tukevat yhä tarkempia näyttöjä ja entistä sulavampaa grafiikkaa. Oli kyse sitten ajoneuvoista, terveysteknologiasta tai teollisuusautomaatiosta, käyttöliittymien on reagoitava nopeasti ja niiden on tarjottava laadukasta grafiikkaa ilman viivettä.”

Toni Paila lisää: "Näiden mikro-ohjaimien mukana ei yleensä toimiteta edistyneitä grafiikkaohjelmistoja. Olemme erittäin ylpeitä siitä, että olemme auttaneet Infineonia saavuttamaan juuri tämän – nyt laitevalmistajat voivat tarjota asiakkailleen ensiluokkaisia käyttäjäkokemuksia entistä tehokkaammalla muistinkäytöllä. Tämä antaa suunnittelijoille vapauden luoda käyttöliittymiä, jotka olivat aiemmin mahdottomia resurssirajoitusten vuoksi."

Infineon kehittää liikkumisen tulevaisuutta mahdollistamalla tyylikkäiden, puhtaiden ja älykkäiden autojen valmistamisen. Yrityksen tuotteet ja ratkaisut edistävät ajoneuvojen pienempiä hiilidioksidipäästöjä ja digitalisaatiota – tehden vihreästä ja älykkäästä liikkumisesta todellisuutta. Infineonin autoteollisuuden tuotevalikoima yhdistää anturit, mikro-ohjaimet, korkean suorituskyvyn muistit eri sovelluksiin, tehokkaat puolijohteet ja komponentit ihmisen ja tietokoneen väliseen vuorovaikutukseen sekä ajoneuvojen verkkoyhteyksiin. Infineonin TRAVEO™ T2G Cluster -mikro-ohjaintuotteiden ja Qt:n Qt for MCUs -graafisen ratkaisun yhdistelmä on nyt saatavilla suoraan Infineonilta ja myös sen jakelukumppaneiden kautta.

"Qt:n tehokkaat suunnittelu- ja kehitystyökalut sekä yhtiön yli 30 vuoden kokemus eri toimialoilla on auttanut meitä kehittämään ja ottamaan käyttöön käyttöliittymäsovelluksia entistä saumattomammin", kertoo Ralf Ködel, Vice President Microcontrollers, Infineon Technologies AG. ”Kun tuomme Qt:n tuottavuus- ja tehokkuushyödyt mikro-ohjaimiimme, autamme asiakkaitamme puolittamaan markkinoille pääsyyn kuluvan ajan."

Qt for MCUs on Infineon TRAVEO™ T2G -ratkaisu on nähtävillä Embedded World 2024 -tapahtumassa Nürnbergissä 9.–11. huhtikuuta hallissa 4, Qt:n osastolla 4–258.

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali ohjelmistoyritys, jonka teknologioihin luottavat alojensa johtavat yritykset ja yli 1,5 miljoonaa kehittäjää ympäri maailman kehittäessään käyttäjien rakastamia sovelluksia ja älylaitteita. Autamme asiakkaitamme parantamaan tuottavuutta koko tuotekehitysprosessin läpi käyttöliittymäsuunnittelusta ja ohjelmistokehityksestä laadunvarmistukseen ja tuotantoon. Asiakkaamme toimivat yli 70 eri alalla yli 180 maassa. Qt Group työllistää noin 700 ammattilaista, ja sen liikevaihto oli 155,3 miljoonaa euroa vuonna 2022. Lue lisää osoitteessa: qt.io.