26.06.2019

Qt ja LG Electronics tarjoavat yhdessä webOS käyttöjärjestelmän kaikkein kattavimmaksi autoteollisuuden, robotiikan ja älykodin alustaksi

Qt tarjoaa LG:lle kattavimman kehitysympäristön, jolla luodaan innovatiivisia käyttäjäkokemuksia (UX) uuden sukupolven sulautettuihin laitteisiin autoteollisuuden, robotiikan ja älykodin aloilla. WebOS valittiin Qt:n virallisesti tuetuksi käyttöjärjestelmäksi.

The Qt Companyn pitkäaikainen yhteistyö LG Electronicsin kanssa laajenee merkittävästi. Qt ja LG:n CTO osasto aloittavat laajamittaisen kaupallisen ja teknisen yhteistyön tavoitteenaan tehdä avoimen lähdekoodin webOS-käyttöjärjestelmästä halutuin alusta sulautetuille älylaitteille.

“Älylaitteilla voidaan luoda ainutlaatuinen asiakaskokemus kotona, autossa ja missä ikinä liikummenkin”, sanoi I.P. Park, LG:n teknologiajohtaja. ”Kumppanuus Qt:n kanssa mahdollistaa webOS:n kehittämisen ja voimme tarjota asiakkaillemme alan edistyneimmän alustan vaikuttavien laitteiden ja palveluiden luomiseen. Jatkamme pitkäaikaista yhteistyötämme Qt:n kanssa luodaksemme hyviä käyttökokemuksia autoteollisuuden, älykodin ja robotiikan aloilla.”

LG valitsi Qt:n kaupalliseksi ja tekniseksi webOS-kumppanikseen ratkaistakseen auto-, älykoti- ja robotiikkateollisuuden haasteet. Viime vuosien merkittävimmät teknologiasuuntaukset, kuten tekoäly, IoT ja automaatio, vaativat uuden lähestymistavan käyttäjäkokemukseen (UX), joka onkin ollut yksi Qt:n ensisijaisia painopisteitä yhtiön perustamisesta lähtien. Kumppanuuden myötä Qt tarjoaa LG:lle tehokkaimman päästä päähän integroidun ja laiteriippumattoman kehitysympäristön, jolla ohjelmistokehittäjät, insinöörit ja suunnittelijat voivat luoda innovatiivisia sovelluksia ja laitteita. WebOSista tulee myös virallisesti Qt:n tuettu käyttöjärjestelmä.

Asiakkaat voivat hyödyntää webOS:n kehittyneitä väliohjelmistokerroksen mahdollistavia toiminnallisuuksia, mukaan lukien auto-, liitettävyys-, media- ja sisältöpalvelujen toimintoja. Nämä säästävät merkittävästi asiakkaiden aikaa ja vaivaa sulautettujen järjestelmien kehitysprojekteissa. Qt:n runsaasti ominaisuuksia sisältävät kehitystyökalut, kuten Qt Creator, Qt Design Studio ja Qt 3D Studio, tukevat webOS:a, koska se on Qt:n virallisesti tuettu käyttöjärjestelmä.

”LG on ollut johtava teknologiayhtiö jo sukupolvien ajan, mikä on yksi syy siihen, että LG on Qt:n merkittävä yhteistyökumppani”, sanoi Qt:n toimitusjohtaja Juha Varelius. ”LG näkee valtavan potentiaalin luoda Qt:lla sujuvia käyttökokemuksia internetiin yhdistetyillä laitteilla ja vie webOS:n nopeasti kasvaville markkinoille. Yhdessä LG:n kanssa teemme asiakkaillemme mahdollisimman helpoksi luoda laitteita, jotka antavat uuden merkityksen älylaitteille.”

Nykypäivän älykkäät laitteet, kuten älykellot, ääniohjauksella toimivat robotit ja henkilöautojen näytöt, tekevät kuluttajien elämästä helpompaa niiden intuitiivisten käyttöliittymien, nettiyhteyden sekä oppimiskykynsä ansiosta. WebOS käyttöjärjestelmä on monissa tänä päivänä saatavilla olevissa älykodin laitteissa, kuten LG:n älytelevisioissa ja kodinkoneissa ja sillä voidaan luoda kuluttajille hyödyllisiä sovelluksia nopeasti kasvavilla markkinoilla kuten autoteollisuudessa.

Lue lisää Qt:sta osoitteessa: https://www.qt.io/.

Yhteystiedot mediaa varten

Virpi Raski
Virpi.Raski@qt.io

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali, yli 70 teollisuuden alalla vaikuttava ohjelmistoyritys, jonka oma johtava teknologia vaikuttaa miljoonien laitteiden ja sovellusten taustalla. Isot globaalit yritykset ja kehittäjät ympäri maailmaa käyttävät Qt-teknologiaa, jonka avulla yhtiö auttaa asiakkaitaan saamaan poikkeuksellisen hyvän käyttäjäkokemuksen ja edistämään asiakkaidensa digitaalisia muutosaloitteita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 45,6 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 300 henkeä. Lue lisää osoitteessa https://www.qt.io/fi/.