21.08.2019

Qt julkaisi uuden Qt for MCUs -ratkaisun mikrokontrollereihin pohjautuvien järjestelmien tuottamiseen

Qt:n ohjelmistokehitystyökaluilla voi saavuttaa äärimmäisen hyvän suorituskyvyn myös ekonomisella raudalla. Qt for MCUs -ratkaisulla luo helposti ja nopeasti käyttöliittymän esimerkiksi autoteollisuuden, älykodin, teollisuuden tai lääketieteellisiin laitteisiin.

The Qt Company julkaisi tänään Qt for MCUs- ratkaisun, jolla yritykset voivat tuottaa sulavia ja monipuolisia käyttöliittymiä kustannustehokkaille, erittäin vähän virtaa kuluttaville mikrokontrollereille (MCU). Uusi toiminnallisuus hyödyntää olemassa olevia Qt for Device Creationin työkaluja ja kirjastoja. Nyt yritykset voivat tarjota entistä parempia käyttökokemuksia myös mikrokontrollereihin pohjautuville laitteille.

Nykypäivän älylaitteissa on paljon toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia. Nettiyhteys, sulava käyttöliittymä ja kosketusnäyttö ovat jokaisen käsissä. Tämä on kasvattanut käyttäjien odotuksia myös edullisimmille voluumituotteille. Laitevalmistajat eri aloilla tarvitsevat tehokkaita, ohjelmistosuunnittelijoille ja tuotekehittäjille suunnattuja työkaluja ja ratkaisuja, joissa osaamista ja jo tehtyä kehitystyötä voidaan hyödyntää uudelleen ilman kompromisseja kustannusten tai aikataulujen suhteen. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi autoteollisuus (ohjaamon visuaaliset järjestelmät), puettava tietotekniikka (aktiivisuusmittarit ja älykellot), kodin älylaitteet (jääkaapit ja pesukoneet), teollisuus (kannettavat laitteet, mittalaitteet, suunnittelu ja automaatio) ja terveydenhuolto (lääketieteelliset laitteet).

Qt for MCUs on kattava työkalupaketti, jonka avulla Qt:n uudet ja nykyiset käyttäjät voivat tuottaa asiakkaidensa tarpeiden ja odotusten mukaisia laitteita. Qt for MCUs mahdollistaa nopean ja iteratiivisen tavan kehittää sovelluksia QML-teknologialla. Qt:n valtteina ovat myös ohjelmoijat ja suunnittelijat yhdistävät työkalut. Lopputuloksena saadaan mikrokontrollereilla toimivia sulavia graafisia käyttöliittymiä tehokkaammin ja nopeammin kuin koskaan.

"Organisaatiot ja ohjelmoijat käyttävät Qt:ta laajasti sulautetuissa järjestelmissä. Olen huomannut, että asiakkaamme ovat olleet entistä kiinnostuneempia laajentamaan Qt:ta myös vähän energiaa käyttäviin laitteisiin," sanoi Petteri Holländer, Qt:n tuotekehitysjohtaja. "Asiakkaamme voivat nyt käyttää yhtä teknologiaa lähes mihin tahansa ohjelmistokehitysprojektiinsa. Qt:n uudet ja nykyiset asiakkaat voivat tarttua moniin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin, joita internetiin yhdistetyt MCU-pohjaiset laitteet tarjoavat."

Qt for MCUs -työkalun tärkeimmät hyödyt

• Yritys voi käyttää olemassa olevaa Qt-osaamista mikrokontrollereita käyttävien laitteiden grafiikan ja ohjelmiston suunnittelemiseen
  • Ylläpitokustannukset pienenevät, kun käytetään samaa teknologiaa useilla laitteilla –  High-endistä vain vähän energiaa kuluttaviin laitteisiin
  • Materiaalikustannukset pienenevät, kun siirrytään mikrokontrollereihin samalla tinkimättä grafiikan suorituskyvystä
  • Vanha järjestelmä päivitetään nykyaikaiseen alustariippumattomaan graafiseen työkaluun

Lisää aiheesta Qt:n nettisivuilla.

Yhteystiedot medialle:
Virpi Raski, Virpi.Raski@qt.io
+ 358 45 106 5363

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali, yli 70 teollisuuden alalla vaikuttava ohjelmistoyritys, jonka oma johtava teknologia vaikuttaa miljoonien laitteiden ja sovellusten taustalla. Kansainväliset yhtiöt ja ohjelmoijat ympäri maailman luottavat Qt:n teknologiaan, jonka avulla yhtiö auttaa asiakkaitaan luomaan poikkeuksellisia asiakaskokemuksia ja edistämään asiakkaidensa digitaalisia muutosaloitteita. Yhtiön nettomyynti vuonna 2018 oli 45,6 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 300 henkeä. Lue lisää osoitteessa https://www.qt.io/fi/