9.01.2020

Qt syventää strategista kumppanuuttaan LG Electronicsin kanssa

Espoo, 9. tammikuuta 2020 - The Qt Company allekirjoitti tänään sopimuksen LG Electronicsin (LG) kanssa strategisen kumppanuuden aloittamisesta. Sopimus kattaa yhteistyön teknologian ja liiketoimintamahdollisuuksien kehityksestä sulautetuissa järjestelmissä esimerkiksi autoteollisuuden, robotiikan ja älykotien markkinoilla.

LG Electronicsin ja The Qt Companyn välinen strateginen kumppanuus liittyy pyrkimyksiin yhdessä esitellä webOS-käyttöjärjestelmä uusille asiakkaille ja edistää sen ottamista käyttöön yhä useampiin laitteisiin. Jatkuvan integroinnin ansiosta webOS-käyttöjärjestelmä on aina yhteensopiva uusimpien Qt-versioiden kanssa.

LG:n ja The Qt Companyn yhteistyö rakentuu webOS-käyttöjärjestelmän ympärille. LG kehitti webOS-käyttöjärjestelmän älylaitteille käyttäen Qt-kehitysalustaa. LG:n tavoite on tehdä WebOS-käyttöjärjestelmästä alusta paitsi sen omille, myös muiden laitevalmistajien sekä kehittäjien palveluille ja laitteille maailmanlaajuisesti.

”LG Electronicsilla on pitkä historia Qt:n käytöstä käyttöliittymäkehitysalustana webOS-käyttöjärjestelmän omaavissa tuotteissa. On todella hienoa, että voimme syventää yhteistyötämme laajentaaksemme Qt-alustan ja webOS-järjestelmän käyttäjäkuntaa”, The Qt Companyn toimitusjohtaja Juha Varelius kertoo.

Kumppanuuden myötä Qt:n käyttäjät pääsevät hyödyntämään webOS:n USB-, Wifi-, Bluetooth-, multimedia- ja OTA-päivitys -ohjelmistopinoja. webOS-käyttöjärjestelmään sisältyy myös satoja sisältöpalveluita, joita on ollut käytössä LG Smart TV -älytelevisioissa. Näiden palveluiden avulla yritykset voivat luoda entistä vaikuttavampia ja yhtenäisiä käyttäjäkokemuksia. Tämä tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia autoteollisuudessa ja muissa tuotteissa, joissa tiedon omistajuus on tärkeää. Koska webOS-käyttöjärjestelmässä käytetään samoja ohjelmointikieliä kuin Qt:ssä (esim. QML, HTML5 ja C ++), webOS:n käyttöönotto on vaivatonta ja se lyhentää markkinoille tuloaikaa.

”webOS on vuorovaikutuksessa monien maailmanlaajuisten kumppanien kanssa. Qt on yksi tärkeimmistä kumppaneistamme, jolla on tuhansia asiakkaita kymmenillä eri toimialoilla”, I.P. Park, President and CTO, LG Electronics, sanoo.
 ”Olen iloinen, että laajennamme yhteistyötämme globaalille tasolle, jossa kaikkien osapuolten vahvuudet pääsevät oikeuksiinsa."

Mediayhteydet:
The Qt Company
Juha Häkämies
Juha.Hakamies@qt.io

The Qt Company
Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali, yli 70 teollisuuden alalla vaikuttava ohjelmistoyritys, jonka oma johtava teknologia vaikuttaa miljoonien laitteiden ja sovellusten taustalla. Kansainväliset yhtiöt ja ohjelmoijat ympäri maailman luottavat Qt:n teknologiaan, jonka avulla yhtiö auttaa asiakkaitaan luomaan poikkeuksellisia asiakaskokemuksia ja edistämään asiakkaidensa digitaalisia muutosaloitteita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 45,6 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 300 henkeä.