21.06.2022

Qt tuo markkinoille uuden HMI-käyttöliittymien kehitysympäristön tulevaisuuden digitaalisten ohjaamoiden kehittämiseen

Espoo, 21.kesäkuuta, 2022  ­The Qt Company on tänään ilmoittanut yhteistyöstä johtavan autoteollisuuden toimittajan Boschin kanssa. Bosch hyödyntää tarjoamassaan ratkaisussa Qt:n yhtenäistä, alustariippumatonta HMI-käyttöliittymien suunnittelu- ja kehitysteknologiaa, tarjoten autonvalmistajille työkalut käyttövalmiiden digitaalisten ohjaamoiden kehittämiseen. Ratkaisun avulla pystytään kehittämään avaimet käteen -periaatteella esimerkiksi AUTOSAR-arkkitehtuuriin perustuvia HMI-käyttöliittymiä.

Autoteollisuuden kiihtyvä digitalisaatio on lisännyt digitaalisten ohjaamoratkaisujen kysyntää. Digitaaliset ratkaisut tarjoavat kuluttajille aiempaa vaikuttavamman ajokokemuksen pitkälle kehittyneillä ominaisuuksilla. Grand View Research -tutkimusyhtiö odottaa, että globaalin autoteollisuuden digitaalisten ohjaamoiden keskimääräinen vuosittainen kasvu saavuttaa 8,8 % vuonna 2028. Autoteollisuuden laitevalmistajat etsivät hyvin suunniteltuja ja kustannustehokkaita tapoja kehittää uuden sukupolven matkustuskokemuksia.

Viimeaikaisen Qt for MCUs -työkalun kehitystyön myötä Qt-ympäristöä voi nyt hyödyntää missä tahansa autoteollisuuden käyttämässä mikroprosessointiyksikössä (MPU) ja mikro-ohjaimessa (MCU). Ratkaisu sopii mihin tahansa käyttöjärjestelmään tai ohjelmistoympäristöön, joita ovat muun muassa INTEGRITY RTOS, QNX Neutrino RTOS, Android Automotive OS, ja Automotive Grade Linux (AGL) sekä uusimpana Qt:n ratkaisuvalikoimassa AUTOSAR CLASSIC.

Qt:n ja Boschin yhdessä kehittämän ratkaisun avulla autonvalmistajat voivat helposti rakentaa koko digitaalisen ohjaamon, ja nyt ensimmäistä kertaa, myös Qt HMI-käyttöliittymän AUTOSAR CLASSIC -alustalla. Laitevalmistajat pystyvät näin maksimoimaan grafiikoiden suorituskyvyn ja ajon turvallisuuden sekä samalla säästämään materiaalikustannuksissa. Qt:n avulla ohjelmistokehitystyötä on helppo skaalata tarpeen mukaan ja käyttää samaa lähdekoodia uudelleen. Tuotekehityksen tehokkuus lisääntyy, ja tuote saadaan nopeasti markkinoille.

Uuden kehitysympäristön ansiosta autonvalmistajien ei myöskään enää tarvitse ostaa erillisiä laitteistojen osia, kun esimerkiksi lämmitys, ilmastointi ja sähköpeilit voidaan kaikki sisällyttää yhteen järjestelmäpiiriin (system-on-a-chip, SoC). HMI-käyttöliittymän yhdistäminen AUTOSAR-teknologiaan luo pohjan mikropiirien (MPU ja MCU) päällä toimivalle graafiselle käyttöliittymälle, joka tarjoaa loppukäyttäjälle ainutlaatuisia visuaalisia elementtejä sekä digitaalisen ohjaamon turvallisuuskriittisissä että muissa osissa.

“Asiakkaat odottavat autonvalmistajilta yhä parempia digitaalisia kokemuksia, joten olemme erittäin iloisia voidessamme nyt tarjota yhdessä Boschin kanssa asiakkaille käyttövalmiin digitaalisten ohjaamoiden kehitysratkaisun”, Miao Luo, Head of Automotive and Design, The Qt Company sanoo. “Tämän ratkaisun avulla kuluttajille tarjotaan erittäin edistyneitä digitaalisen kojelaudan ominaisuuksia, joista syntyy sekä kuljettajille että matkustajille mieleenpainuvia matkustuskokemuksia. Ratkaisumme kyky hyödyntää MCU ja MPU -hybridimallia tarkoittaa, että autonvalmistajat saavat laitteistoistaan maksimaaliset tehot irti ja säästävät kustannuksissa. Kehitämme erittäin kilpailukykyistä ja helposti räätälöitävää digitaalisten ohjaamoiden HMI-alustaa, jota autonvalmistajat soveltavat jo kaupallisesti.”

Uuteen ratkaisuun pääsee tutustumaan tänään alkavassa Embedded World -tapahtumassa Saksan Nürnbergissä (halli 4, osasto 4-258). Alueella vierailevat voivat myös tutustua Outrun-demoon, joka esittelee Qt:n avulla tehtäviä moninäytöllisiä digitaalisia ohjaamoja. Muita messuosaston kohokohtia ovat Qt:lla kehitetty Frameryn äänieristetty ja älykäs IoT-työtila, teollisen automaation robottikäsi, joka havainnollistaa Qt Design Studion uusimpia ominaisuuksia, ja kahviautomaatti, jonka kosketusnäytön käyttökokemus ja digitaalinen mainonta perustuvat Qt:n teknologiaan.

Qt:n työkaluja käyttää yli 1,5 miljoonaa kehittäjää yrityksissä ympäri maailman. Tuottavuuden parantamiseen keskittyvä Qt tarjoaa yrityksille kyvyn vastata yhä kasvaviin ohjelmistomarkkinoiden vaatimuksiin, joita ohjaavat IoT-markkinoiden eksponentiaalinen kasvu ja ohjelmistosuunnittelijoiden heikko saatavuus. Qt asettaa seuraavan sukupolven käyttäjäkokemuksen tuotekehityksen keskiöön tehostamalla käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja kehittäjien yhteistyötä, minkä ansiosta voidaan varmistaa toimitusten nopeus ja korkea laatu.

Qt Group (Nasdaq Helsinki: QTCOM) on globaali, yli 70 teollisuuden alalla vaikuttava ohjelmistoyritys, jonka oma johtava teknologia vaikuttaa miljoonien laitteiden ja sovellusten taustalla. Kansainväliset yhtiöt ja ohjelmoijat ympäri maailman luottavat Qt:n teknologiaan, jonka avulla yhtiö auttaa asiakkaitaan luomaan poikkeuksellisia asiakaskokemuksia ja edistämään asiakkaidensa digitaalisia muutosaloitteita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli 121 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa työskentelee noin 500 henkeä. Lue lisää osoitteessa https://qt.io