16.06.2016

The Qt Company julkaisi Qt 5.7 version, uusi Qt 3D moduli, uusia käyttöliittymäkirjastoja, tuki C++11 standardille ja päivitetty lisenssivalikoima

Qt 5.7, joka on saatavilla heti, sisältää uraauurtavia ominaisuuksia käyttöliittymäkehitykseen, mukaanlukien uuden Qt 3D kirjaston, sekä uusia tapoja tehdä moderneja kosketuskäyttöliittymiä Qt Quick Controls 2 kirjastolla ja Qt Quick Designer ohjelmalla. Qt 5.7 seuraa C++ kielen kehitystä tarkasti, käyttäen C++11 standardin ominaisuuksia Qt ohjelmistokehitysrajapinnoissa.

Uraauurtavaa käyttöliittymäkehitystä Qt 3D kirjaston avulla

Käyttöliittymien kehityksessä vahvana trendinä on kolmiulotteisen grafiikan sisällyttäminen tai käyttöliittymän kokonaan tekeminen kolmiulotteiseksi. 3D-grafiikan esittäminen käyttöliittymässä on ollut aiemminkin mahdollista Qt:n kanssa käyttäen OpenGL-ohjelmistorajapintoja, mutta Qt 5.7 ja uusi Qt 3D moduuli mahdollistavat 3D-käyttöliittymien kehittämisen ja suoran vuorovaikutuksen 3D-mallien kanssa käyttäen korkean abstraktiotason C++ ja QML rajapintoja. 3D-mallin visualisointi Qt 3D moduulin avulla on vain minuuttien työ siinä missä matalamman tason OpenGL-ohjelmoinnilla aikaa kului tunteja. 3D-kuvantamisen lisäksi Qt 3D on täysin laajennettavissa oleva kehitysympäristö, joka soveltuu lähes reaaliaikaiseen 3D-simulointiin kuten fysiikkamallintamiseen, tekoälykehitykseen ja törmäysten tunnistamiseen. Qt 3D on kehitetty yhdessä KDAB:n kanssa. KDAB on Qt:n virallinen Service Partner yhteystyökumppani ja suurin yksittäinen ulkoinen Qt Projektiin koodia tuottava taho. Lisätietoja KDAB:sta: http://www.kdab.com

Katso Qt 3D demo

Luo moderneja kosketuskäyttöliittymiä Qt Quick Controls 2 -käyttöliittymäkirjaston ja Qt Quick Designer ohjelman avulla

Qt 5.7 sisältää kokonaan uuden Qt Quick Controls 2 moduulin, joka tarjoaa käyttöliittymän kehitykseen valmiita käyttöliittymäkomponentteja kuten painonappeja, liukusäätimiä ja valitsimia. Qt Quick Controls 2 on kirjoitettu alusta asti sulautettujen järjestelmien ja mobiililaitteiden kosketuskäyttöliittymien tarpeet erityisesti huomioiden korkea suorituskyky ja alhainen muistin kulutus. Qt Quick Controls 2 tarjoaa ohjelmoijalle valmiin tyylimekanismin, jonka avulla voi luoda käyttöliittymälle oman teemansa helposti. Lisäksi tarjolla on kolme valmiiksi tehtyä teemaa, jotka tarjoavat sovelluskehittäjälle esimerkiksi valmiin teeman Android-laitteille.

Yhdessä Qt Quick Designer -käyttöliittymäkehitystyökalun kanssa Qt Quick Controls 2 tarjoaa kehitysprosessin, jossa käyttöliittymäsuunnittelija ja –ohjelmoija voivat työskennellä saumattomasti yhdessä. Tämä mahdollistaa käyttöliittymäprototyyppien nopean luonnin myös sulautetuille järjestelmille, mikä voi lyhentää tuotteen markkinoille pääsyä huomattavasti. Yleensä sulautettujen järjestelmien kehittämisessä jokainen käyttöliittymämuutos on vaatinut pitkään kestävän muutoskierroksen.

Katso Qt Quick Controls 2 demo

C++11 Qt kehitysrajapinnoissa

Qt on C++ -pohjainen ohjelmointikehys ja siten antaa kehittäjälle mahdollisuuden yhdistää C++ kielen parhaat puolet kuten suorituskyky Qt-kirjastojen helppokäyttöisyyteen. Qt:n kehityksessä on seurattu tarkasti C++ -kielen kehittymistä uusien C++11, C++14, ja myöhemmin myös tulevan C++17 -standardien myötä. Jo aiemmin on ollut mahdollista käyttää modernin C++11 standardin mukaisia ominaisuuksia Qt-ohjelmissa, mutta Qt 5.7 käyttää C++11 koodia myös suoraan kirjastojen toteutuksessa. Tämä antaa kehittäjille mahdollisuuden hyödyntää C++11 standardin tuomia etuja omassa koodissaan paremmin ja samalla parantaa Qt-kirjastojen laatua ja suorituskykyä.

Näiden parannusten myötä Qt 5.7 vaatii käännöstyökaluja, jotka tukevat C++11 standardia. Tämän seuraksena vanhan C++98 standardin mukaisia käännöstyökaluja ei enää tueta. Edellinen Qt 5.6 julkaisu on pitkälle aikavälille tuettu versio, ja siten mahdollistaa, että vanhan standardin mukaisille kääntäjille löytyy tuettu Qt-versio jatkossakin.

Katso Larsin Qt & modern C++ video

Lisähelpostusta sulautettujen laitteiden kehittämiseen

Käyttöliittymäkehityksessä tapahtuvien parannusten lisäksi Qt 5.7 tarjoaa myös ratkaisuja sulautettujen laitteiden kehittämiseen. ’Qt 5.7 for Device Creation’ -tuotteen kanssa on nyt mahdollista käyttää Microsoft Windows –pohjaisia työpöytäkoneita sulautettujen Linux-laitteiden kehittämiseen, kun aiemmin tämä on vaatinut myös työpöytäkoneelta Linux-käyttöjärjestelmän käyttämistä. Nyt siis Windows-käyttäjätkin voivat suoraan kehittää ohjelmistoja, asentaa niitä sulautettuihin laitteisiin sekä analysoida niiden suorituskykyä.

‘Device Creation’ tuotteelle Qt 5.7 lisää myös alustavat versiot käyttöliittymäprosessien moniajosta Qt Wayland näyttöympäristöllä sekä laitteen etäpäivityksistä (OTA update), joka on ’esineiden internetin’ myötä keskeinen ominaisuus kaikille langattomasti verkkoon kytketyille laitteille.

Sulautettujen Linux-järjestelmien lisäksi ‘Qt 5.7 for Device Creation’ tuote tukee täysin edelleen QNX-reaalikäyttöjarjestelmää tarjoten valmiiksi käännetyt kirjastot kehittäjille.

Ensimmäinen julkaisu lisenssipäivityksen jälkeen

Tammikuussa The Qt Company ilmoitti muutoksista Qt ohjelmistokehitysympäristön tuotteiden avoimen lähdekoodin lisensseihin sekä tuoterakenteeseen. Nämä muutokset astuvat voimaan Qt 5.7 julkaisun myötä. Qt-kirjastojen uudet versiot lisensoidaan kaupallisen lisenssin, GPLv2, GPLv3 sekä LGPLv3 lisenssien alla, mutta ei enää LGPLv2.1 lisenssin alla. Tämä muutos lisensseihin takaa loppukäyttäjän vapauden toimia avoimen lähdekoodin periaatteiden mukaisesti paremmin kuin aiempien lisenssien kanssa. Esimerkiksi LGPLv3 lisenssiehdot erikseen kieltävät ohjelmistolukittujen kuluttajalaitteiden jakelun. Qt:n kaupallinen lisenssi ei sisällä näitä rajoitteita ja sisältää teknisen tuen The Qt Company:lta. Lisäksi julkaistu uusi ’start-up’ lisenssi tukee pieniä yrityksiä, jotka haluavat käyttää Qt-kirjastoja työpöytä- tai mobiilisovelluksissa. Kaikista lisenssimuutoksista löytyy lisätietoa täältä (englanninkielinen).

Lataa Qt 5.7
jo tänään!

Qt Group Oyj kehittää, tuotteistaa ja lisensoi Qt-teknologiaan pohjautuvia ohjelmistokehitystyökaluja sekä kaupallisin että avoimen lähdekoodin lisenssein. Qt:n teknologiaa käyttää yli miljoona ohjelmistokehittäjää maailmanlaajuisesti. Qt:n avulla kehitetään monialustaisia sovelluksia ja graafisia käyttöliittymiä pöytäkoneisiin, sulautettuihin järjestelmiin ja mobiililaitteisiin. Qt:n teknologia on käytössä yli 70 toimialalla, ja miljoonissa laitteissa ja sovelluksissa esimerkiksi kulutuselektroniikan, autoteollisuuden, lentokoneteollisuuden ja teollisuusautomaation aloilla. Qt toimii Suomessa, Norjassa, Saksassa, USA:ssa, Venäjällä, Kiinassa, Japanissa ja Koreassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli noin 27 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on yli 200 henkilöä. Yhtiön pääkonttori on Espoossa ja se on listattuna Nasdaq Helsingin pörssissä. http://qt.io

Yhteystiedot, media